"Jeg orker ikke denne opgave lige nu, så jeg laver lige noget andet og vender tilbage senere."
"Der kom lige en hasteopgave, så jeg må udskyde det her..."
"Jeg skal først blive færdig her, ellers kan jeg ikke koncentrere mig med de hængepartier."
"Jeg har arbejdet hårdt, så nu fortjener jeg lige en lille belønning."
"Jeg kan lige så godt få det her færdigt nu, ellers skal jeg bruge tid på det senere."
Ja, vi har alle undskyldninger for vores overspringshandlinger. Nogle gange opdager du måske ikke engang, at du laver en. Men bagefter mærker du den dårlige samvittighed og frustration. Hvis du ofte falder i denne fælde, kan du sikkert også mærke konsekvensen på dine langsigtede resultater.
Hvad koster overspringshandlinger? Ofte går det ud over de opgaver, der sikrer dig langsigtet succes, fordi vi udskyder dem til fordel for kortsigtede, højtråbende deadlines, som på den lange bane kun skaber marginale resultater. Og ironisk nok kompenserer vi ofte ved at lave endnu mere for at lindre den dårlige samvittighed.
Her får du 6 årsager til, at du stadig laver overspringshandlinger.
1. Dine mål og prioriteter er ikke tydelige
Bliver du bombarderet med opgaver og information hver dag? Ofte anses mange opgaver som vigtige af afsenderen, men hvor vigtige er de egentlig for dig?
Hvis du ikke har nedskrevne og afstemte mål, kan det være svært at prioritere de langsigtede resultater over de kortsigtede opgaver. Uden klare mål vil den opgave, der ligger lige foran dig, altid virke vigtigere end noget, der først skal være færdigt om seks måneder.
2. Opgaverne giver ingen mening
Det er frustrerende at lave noget uden at forstå meningen med det. Hvis du ofte sidder med opgaver, der irriterer dig, vil det være meget nemmere at finde noget andet, der giver dig en følelse af mening.
Brug tid på at finde en sammenhæng eller mening med opgaven, før du går i gang, så du kan bevare motivationen.
3. Du ved ikke, hvad næste skridt er
En anden årsag til overspringshandlinger er, at du ikke ved, hvad du skal gøre for at komme videre. Du har måske et mål, men det er ikke blevet opdelt i konkrete handlinger. Så står du her og føler, at du skal opfinde den dybe tallerken, og det har du ikke tid til lige nu.
Sørg for, at du ved præcist, hvornår du har succes, og del dine opgaver op i mindre bidder, der tager to til tre timer at udføre.
4. Du mangler overblik
Når du ikke har overblik, er det meget lettere at blive distraheret af andre opgaver. Mange mister overblikket, når opgaver tager længere tid end forventet, hvilket smadrer planlægningen for resten af dagen. Når du først er bagud, virker det måske lige meget, og overspringshandlingerne begynder at hobe sig op.
Hvis manglende overblik er dit problem, kan du finde flere tips til at optimere din planlægning.
5. Ingen følger op på dig
Mange arbejder bedst op til deadlines – eller det er i hvert fald, hvad de siger. Sandheden er nok, at de ikke har et andet valg. Men det er værd at spørge, om kvaliteten af arbejdet virkelig er den samme, som hvis de var startet i god tid.
Sikre ansvarlighed i dine opgaver, enten ved at få en kollega eller chef til at følge op på dig, eller ved selv at evaluere dine handlinger regelmæssigt.
6. Du har ikke energi nok
Mangel på energi påvirker alle de ovenstående årsager. Hvis du ikke har overskud, vil du oftere falde i fælden med overspringshandlinger. Sørg derfor for at styre din energi med regelmæssige pauser, og husk at hjernetunge opgaver kan være svært at klare mere end to til tre timer om dagen.
Kan vi helt undgå overspringshandlinger?
Nej, sandsynligvis ikke. I en verden med åbne kontormiljøer og konstant bombardement af information, vil det være svært at undgå helt. Men vi kan arbejde på at sikre, at overspringshandlingerne ikke går ud over de vigtigste opgaver – for det er dem, der skaber fremtidens succes.
© VitaliLab - Din vej til en bedre hverdag